کهن‌ترین درخت استان قزوین
تبلیغات
تبلیغات
نوشته شده توسط : سلطان قلبها

کهن‌ترین درخت استان قزوین

 

چنار کهنسال زرآباد در استان قزوین که سن تقریبی آن 790 سال تخمین زده شده است.دارای 197.5 سانتیمتر قطر و تاج پوشش آن، 220 سانتی‌متر است.علاقه‌مندان درختان کهنسال برای دیدن این درخت باید به بخش رودبار الموت در استان قزوین، دهستان الموت و روستای زرآباد بروند. 

درخت چنار زرآباد شناخته شده ترین درخت استان قزوین به شمار می آید و به دلایل اعتقادی حداقل سالی یکبار هزاران بیننده و گردشگر پیرامون خود جمع می‌کند. هر ساله در شب عاشورای حسینی تقریبا از تمامی روستاهای منطقه الموت هیئت عزاداری پای این درخت آمده سوگواری می‌کنند و پس از اقامه نماز صبح به روستاهای خود باز می‌گردند .آنان معتقدند هنگام اذان صبح که عزاداری به اوج خود می رسد و یا به اصطلاح خود آنها شور می‌گیرد از ساقه‌های درخت صمغی به مانند خون جاری می‌شود.

این درخت در کنار امامزاده‌ای به نام علی اصغر(ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. قرار دارد علاوه بر آن منطقه الموت به دلیل شرایط مناسب اقلیمی دارای ده‌ها درخت کهنسال می باشد که بسیار از آنها از نظر اهالی محترم شمرده می شود. برای مثال درخت چنار شمس کلایه، گردی یارود ، چنار فلار و ....

اکثر این درختان در کنار مکانی مقدس قرار گرفته اند. مسجد امامزاده قدمگاه از جمله این مکانهای مقدس به شمار می روند و آنها را نوعی نظر کرده به شمار می آورند.درخت کهنسال زرآباد  در دی‌ماه سال 90 از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک اثر طبیعی به ثبت رسیده است.

 





:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: